روانشناسی بالینی

ترس هایی که باعث عدم موفقیت شما میشود

ترس‌های غیرمنطقی فراوانی وجود دارند که علاوه بر تاثیر در زندگی افراد،می‌توانند احتمال موفقیت شما را کم کنند، سلامتی را به خطر بیندازند و گاهی زندگی را به طور کامل مختل کنند‎

آدم‌های زیادی از سوسک بدون هیچ دلیل منطقی‌ای می‌ترسند، بعضی‌ها هم از مارمولک، صدای گربه، پارس سگ، عنکبوت می‌ترسند. البته ممکن است این ترس‌ها برای شما خنده‌دار به نظر برسند اما ترس از هواپیما چطور؟ آیا ترس گم شدن در خیابان ناشناس یا کمک گرفتن از دیگران برای شما آشنا نیست؟ چند بار بخاطر ترس از حرف زدن مقابل جمع از هر موقعیتی که می‌توانست به سود شما باشد فرار کردید؟ ترس‌های غیرمنطقی فراوانی وجود دارند که بر زندگی افراد اثر دارند. آنها می‌توانند احتمال موفقیت شما را کم کنند، سلامتی را به خطر بیندازند و گاهی زندگی را به طور کامل مختل کنند‎.

چگونه ترس‌های غیرمنطقی بر زندگی اثر می‌گذارند؟

یکی از مشکلات بر سر راه مبارزه با ترس‌های غیرمنطقی این است که حتی فکر کردن به آن دشوار و عذاب‌آور است. مثلا فکر کردن به اینکه انجام کاری برای شما غیرممکن است اما برای دیگران بسیار آسان است احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود احساس ناتوانی کنید‎.

ترس از احساسات منفی تغذیه می‌کند. هر چه شما به مساله‌ای احساس منفی بیشتری داشته باشید ترس‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. ترس می‌تواند باعث ‌شود شما از موقعیت‌هایی که به آن مربوط هستند اجتناب کنید. ترس مانع از انجام کارها و تجربه‌های جدید و موقعیت‌های مرتبط با آن شود. همچنین این ترس‌های نامعقول می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند زیرا ممکن است به دلیل ترس از یک رخداد از یک خواب راحت محروم شوید‎.

علاوه بر این ترس‌ها با استرس و نگرانی همیشگی همراه هستند. این استرس دائمی باعث می‌شود نتوانید درست تصمیم بگیرید. هیچ بعید نیست که برای کاهش استرس به چیزهای اعتیاد آوری که استرس را کاهش می‌دهند وابسته شوید مثلا بیش از حد شکلات بخورید و یا الکل بنوشید تا در لحظه حتی برای مدت کمی حال بهتری پیدا کنید‎.‎

علاوه بر این ترس‌ همواره با فرار از موقعیت همراه است. این یک واکنش طبیعی است که بخواهید از موقعیت خطر و ترس فرار کنید. اما زمانی که ترس‌ها بر یک خطر واقعی استوار نیستند ممکن است به اشتباه برای رهایی از ترس از هر موقعیت و فرصت مناسبی فرار کنید‎.

اجتناب از جنگیدن با ترس

مبارزه با ترس‌های غیرمنطقی ضروری است. چون زمانی فرا می‌رسد که باید با ترس خود روبه رو شوید. شما هرگز نمی‌توانید از ترس‌ها فرار کنید. بالاخره روزی فرا می‌رسد که مجبور می‌شوید هواپیما سوار شوید و یا بالاخره باید زمانی بر ترس خود در جلوی جمع غلبه کنید و حرفتان را بزنید وگرنه تا آخر عمر منزوی باقی خواهید ماند‎.‎

غلبه بر ترس‌ها غیر ممکن نیست فقط کافی است مزایای غلبه بر ترس‌ها را بشناسید و اقدام کنید. یادتان باشد هرچه ترس‌ها کهنه‌تر شوند غلبه بر آنها دشوارتر خواهد شد. پس اولین قدم برای غلبه بر ترس‌ این است که بفهمید این مساله چه مزیتی برای شما خواهد داشت‎.‎

مهم‌ترین مزیت غلبه بر ترس این است که با این کار سلامت جسمی خود را تضمین کنید. برای اینکه بفهمید ترس‌ها با سلامت جسمی شما چه می‌کنند این تمرین را انجام دهید: یکی از ترس‌هایتان را به خاطر بیاورید و بدترین وضعیتی که باعث می‌شود آنقدر از مساله‌ای هراس و وحشت داشته باشید تصور کنید. در هنگام تصور این موقعیت به خوبی صدای ضربان قلب خود را می‌شنوید؛ بدنتان شروع به لرزیدن می‌کند، سردردها شروع می‌شوند، گوش‌ها داغ می‌شود و دست‌هایتان عرق می‌کند. هرچقدر بیشتر به این ترس و موقعیت ایجاد شده فکر کنید حال جسمی و روحی‌تان بدتر می‌شود. در واقع این بلایی است که ترس‌های کوچک و بزرگ بر سر سلامتی شما می‌آورد. حفظ سلامتی دلیل خوبی است که بخواهید با ترس‌ها مقابله کنید‎.‎

غلبه بر ترس اقدامی است که بیش از آنچه که فکر می‌کنید به سود شما خواهد بود. به این فکر کنید که با غلبه بر آنها چقدر خوشحال‌تر خواهید بود. چه موقعیت‌های ویژه‌ای در اختیار خواهید داشت و چقدر تجربه‌های بیشتری به دست خواهید آورد. چه بسا به سفرهای بیشتری بروید، آدم‌های بیشتری را بشناسید، درآمد بیشتری پیدا کنید و زندگی خوشحال‌تری داشته باشید‎.

ترس‌ها از کجا می‌آیند

برای غلبه بر ترس باید منشا آن را پیدا کنید. وقتی برای اولین بار ترسی را تجربه می‌کنید متوجه اهمیت آن نمی‌شوید اما پس از چندبار اتفاق افتادن متوجه می‌شوید که احساسات شدیدا منفی با یک چیز یا موقعیت خاص مرتبط است. قوی شدن این ترس‌ها برخی از مکانیزم دفاعی انسان است. مغز انسان در مقابله با چیزهای ناخوشایند دو انتخاب دارد؛ یا می‌جنگد و یا فرار می‌کند.اما مغز در مقابل ترس‌ها فرار را انتخاب می‌کند. به همین دلیل در مواجهه با ترس‌ها به شکلی غیرارادی دچار مشکلات تنفسی می‌شوید، دست‌هایتان می‌لرزد، ضربان قلبتان بالا می‌رود و قرمز می‌شوید.

برای مقابله با پاسخ‌های غیرارادی مغز نسبت به این ترس‌ها باید احساسات منفی را از بین ببرید‎.

جعبه کمک‌های اولیه‎:‎

به همه کارهای سخت و دشواری که در زندگی‌تان انجام داده‌اید فکر کنید و با یادآوری قدرت و توانایی خود این انگیزه را تقویت کنید که می‌توانید با ترس‌ها مقابله کنید‎.‎
باور کنید که می‌توانید ذهن و جسم خود را کنترل کنید. تنها کسی که این توانایی را دارد شما هستید. هیچ چیز بر شما مسلط نیست مگر اینکه از قبل این اجازه را داده باشید. اجازه ندهید ترس‌ها شما را کنترل کنند‎.‎
موسیقی، محیط و بو می‌تواند بر شما اثر بگذارد. موسیقی‌ای را گوش بدهید که به شما این احساس را می‌دهد که بر زندگی‌تان مسلط هستید. حتی طرز لباس پوشیدن شما می‌تواند برای داشتن انرژی بیشتر برای غلبه بر ترس موثر باشد. بویی که در محیط زندگی‌تان به مشام می‌رسد نیز می‌تواند در غلبه به ترس تاثیرگذار باشد. پس شرایط را طوری فراهم کنید که حال روحی‌تان بهتر باشد‎.‎
از دیگران کمک بگیرید. ترس را با دیگران درمیان بگذارید و از بیان احساس خود خجالت نکشید. شاید آنها بتوانند راهی برای غلبه بر ترس پیش پای شما بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن